sabato 14 marzo 2009

Il buio oltre la siepe (la lezione di filosofia di venerdì)

Il titolo del post è il titolo italiano di un libro To Kill a Mockingbird scritto da Harper Lee nel 1960, da cui è stato tratto un omonimo e altrettanto famoso film. L'ho trovato citato, in un altro contesto e con un altro fine, in un articolo di Enrico Franceschini sui blog di Repubblica.it. La parte del libro citata in italiano nel fondo del post di Franceschini riassume esemplarmente alcune delle idee di cui abbiamo parlato questa settimana nelle lezioni di Filosofia del diritto. Riporto qui la citazione (un po' ampliata rispetto a quella che c'è su Repubblica) in lingua originale.

  • Thomas Jefferson once said that all men are created equal, a phrase that the Yankees and the distaff side of the Executive branch in Washington are fond of hurling at us. There is a tendency in this year of grace, 1935, for certain people to use this phrase out of context, to satisfy all conditions. The most ridiculous example I can think of is that the people who run public education promote the stupid and idle along with the industrious—because all men are created equal, educators will gravely tell you, the children left behind suffer terrible feelings of inferiority. We know all men are not created equal in the sense some people would have us believe—some people are smarter than others, some people have more opportunity because they’re born with it, some men make more money than others, some ladies make better cakes than others—some people are born gifted beyond the normal scope of most men.
    But there is one way in this country in which all men are created equal—there is one human institution that makes a pauper the equal of a Rockefeller, the stupid man the equal of an Einstein, and the ignorant man the equal of any college president. That institution, gentlemen, is a court. It can be the Supreme Court of the United States or the humblest J.P. court in the land, or this honorable court which you serve. Our courts have their faults, as does any human institution, but in this country our courts are the great levelers, and in our courts all men are created equal.
Venerdì a lezione abbiamo iniziato a delineare le caretteristiche comuni a tutte le teorie giusnaturalistiche del '600 seguendo il primo saggio, Il modello giusnaturalistico, del libro di Norbero Bobbio, Thomas Hobbes.

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